تحلیل و متن مصاحبه با خالق شخصیت سیاسی طیب اردوغان









سالهاست که تلاش وسیع سازماندهی شده ای برای تحقیر ایران و ایرانی از یکسو و تبلیغ برای والا جلوه دادن ترکهای عثمانی و هر چه به ایشان مربوط بوده در کشور ما جریان داشته و تردیدی نیست که این دو بی ارتباط با یکدیگر صورت نمی گرفته است.


‫‫اگر چه کسانی که عمدتا خود را بعنوان مخالف رژیم معرفی نموده و ایفای نقش تحلیلگران سیاسی را بعهده داشته اند سهم اساسی در تثبیت و استمرار حیات نظام ایفا نموده اند ، اما در مورد ذکر شده هم نقش قابل توجهی بر عهده داشته اند.

‫‫تمامی پسرفتهای سیستماتیک ایران در تمامی زمینه ها −که مشخص است بر نظم خاصی استوار بوده− از سوی اینان به عنوان ‫‫نادانی ، جهالت و... گردانندگان نظام عنوان شده و تمامی پیشرفتها و حتی به نام خویش ثبت کردن های میراثهای فرهنگی ما از سوی ترکها از سوی همین حضرات نام فرصت طلبی ترکها و زرنگی به خود گرفته . در شانزدهم آذر سال گذشته و پس ‫‫از سر دادن −شعار ملت ما دین از سیاست جدا− و علنی شدن فرماندهی سرکوب مردم ایران توسط ترکهای عثمانی ، تا کنون‫‫هیچ یک از این حضرات افاضه ای در این مورد نفرموده اند و حیای یرانی هم مانع شده از این حضرات شاعر پرسیده شود کو آنکه
‫‫تلاش مینمود نگذارد هیچ ارتباطی میان بر زمین خوردن ایرانی و رشد زالویی ترکهای عثمانی در ذهن ایرانیان بر قرار شود.

‫‫حتی یکی از همین شاعران تبدیل شده به تحلیلگر سیاسی ،از رادیویی در لس آنجلس مقدمه چینی لزوم ضمیمه شدن ایران به‫‫خاک ترکیه را هم زمزمه میفرمایند....

‫‫− اینکه چه چیزی باعث شد ترکهای عثمانی از سر وحشت ناشی از خروش مردم ایران ، نقش خود در حکومت در ایران را تا حدی علنی سازند باز میگردد به خواستهای مردم ایران که در شعار های ایشان در شانزده آذر و عاشورای گذشته خود را نشان داد.

‫‫مردم ستمدیده که در طول ۳۱ سال گذشته هر بلایی را تجربه نموده اند ،از سر پاکی فطری خود در فکر نجات دین از دست ‫‫وطن فروشان بوده اند که شعار ملت ما دین از سیاست جدا را سر دادند و تمامی معادلات سیاسی منطقه را دچارزلزله نمودند

‫‫همانگونه که خانه اربابان رژیم در آنسوی مرز را.

‫‫برای روشنتر شدن موضوع میبایست به نقش کلیدی دور نکردن دین از سیاست از نظر طراحان نقشه جدید خاورمیانه پرداخت.طبق

‫‫مدارک و شواهد اساس این طرح مبتنی بر وارد نمودن نیروهای مذهبی به عرصه سیاست در خاورمیانه بوده است.البته پس از انجام

‫‫آزمایش های اولیه در ایران مظلوم ، به فرمول جدایی دین از حکومت رسیده اند که این روز ها شاهد هستیم نقل محافلی از ایرانیان

‫‫هم شده که در واقع در پی نجات رژیم هستند تا نجات مردم بی پناه.

‫‫(شاید بهترباشد توضیح دهیم که در فرمول جدایی دین از حکومت و یا دین از دولت، نیروهای به ظاهر مذهبی قادر خواهند بود گروهها

‫‫و حزب ها یی بر اساس افکار دینی تشکیل دهند و با ایجاد گروههای فشار ،سیاست اجرایی کشور را تحت تاثیر بگیرند و یا حد اقل

‫‫آن را معطل خود نمایند. در حالی که در طرح اصلی ارائه شده از سوی ملت ما ، دین بصورت کامل از تمامی عرصه های سیاسی

‫‫میبایست خارج گردد. )‫‫ مردم ما با شهامت تمام نشان داده اند که میخواهند و میتوانند ایران آزاد و مستقل خود را از اساس پایه گذاری و حفاظت کنند.


‫‫برای روشن شدن بهتر موضوع ترجمه متن مصاحبه ای را ذکر میکنم که خود حکایتگر بسیاری نکات اساسی میباشد.از جمله اینکه مستشار سابق وزارت خارجه و خالق شخصیت سیاسی اردوغان در این مصاحبه (در سال ۲۰۰۳) میگوید :برای ما اهمیت خلق کردن یک دمو−اسلام در‫ترکیه از اهمیت روابط میان ترکیه و اسرائیل بیشتر است.

‫‫

‫روزنامه dunden bugune tercuman چاپ ترکیه در تاریخ ۳ اوت ۲۰۰۳ در صفحه صحبت دوشنبه خود مصاحبه ای با آلون لییل ‫alon liel مستشار سابق وزارت خارجه اسراییل را درج نمود با عنوان : اردوغانیزم نسخه به روز شده کمالیزم.

‫لازم به یاد آوری است در آن تاریخ در ترکیه نه تنها هیچکس تصوری از احتمال مقایسه اردوغان را با آتاتورک نمیداد بلکه کاملا

‫برعکس اکثرا از اینکه به اقتدار رسیدن وی امری طبیعی برای سیاست آن کشور نبوده و هر لحظه میتوان از انتطار برکناری وی

‫با یک کودتا بود، صحبت میکردند.اگر چه صرفنظر از مدت بسیار کوتاهی که بخاطر خواندن یک شعر در زندان گذرانده ،موضوع گذشته وی و ارتباطاتش علامت سوال بزرگی تشکیل داده بود. در رسانه ها اکثریت تحلیلگران هیچ نگاه مثبتی به وی نداشتند و حتی

‫کمدین ها از سخنان وی که بسیار دور از کلمات یک فرد سیاسی بود ،برای برنامه های خود استفاده میکردند...

‫حزب وی ak هم به شدت مورد انتقاد مخالفان بود که به صراحت میگفتند افراد رده اول حزب اردوغان مرتبا در حال رفت و آمد و ملاقات با رهبران اسراییل هستند.درست در چنین شرایطی این مصاحبه منتشر شد و اگر چه ظرف دو روز آینده تمامی

‫نسخه های آن در کشورشان جمع آوری شد اما خوشبختانه تعدادی از نسخه های آن اکنون در اروپا نگهداری میشود.



‫آغاز مصاحبه:



‫مصاحبه گر:

‫کتابی با نام دمو−اسلام چهره جدید ترکیه نوشته اید که در این روزها در اسراییل به زبان عبری چاپ خواهد شد.موضوع

‫کتاب اقتدار حزب AK و روندی که AKP را به اقتدار رساند...

‫لییل − طیب اردوغان هشت سال بود که در مرکز توجه من قرار داشت .حدود ۲ سال نیز بر روی این کار کردم.

‫مصاحبه گر− چه چیزی در اردوغان بود که جلب توجه شما را کرد؟

‫لییل− از ۲۵ سال قبل به این طرف بر روی موضوع ترکیه مدرن کار میکنم.در سال ۱۹۷۷ در زمانی که دیپلمات بودم برای

‫اولین بار به ترکیه آمدم.بر روی آتاترک وکمالیزم خیلی کار کردم. محبوبیت بسیار آتاترک را دیدم.اما کمالیزم آنقدر محبوب نبود.

‫هر جا که میرفتم آتاترک وجود داشت اما کمالیزم مساله دار بود.دیندارها برای تعریف کردن خود با کمالیزم دچار مشکل میشدند.

‫کمالیزم چیزی شبیه لاییسیته بنیادگرا بود. در حال ورود به قرن ۲۱ کمالیزم میبایست خود را به روز میکرد.من اردوغان را

‫کسی میبینم که آن عده را که با کمالیزم نتوانسته بودند خود را تعریف کنند به میدان آورد.این برای دموکراسی ترکیه حرکتی

‫مثبت و رو به جلوست.

‫مصاحبه گر− تمرکز شما بر روی اردوغان خیلی قبل از پیروزی او در انتخابات آیا یک پیش گویی یهودی است؟

‫لییل− در همه پرسی های ۵ سال گذشته همیشه در رده های بالا قرار داشت.در انتخاباتی که انجام شد پیروزی او نمیتوانست

‫غیرمترقبه باشد.این تغییری که در شرف وقوع در ترکیه بود برای من با تغییرهای قبلی بسیار متفاوت میبود. این شبیه دست

‫عوض کردن اقتداراز DYP به ANAP نبود. این تقریبا یک انقلاب بود. این یک تغییر ایدئولژیک بود. حزب AK تنها یک

‫حزب نیست .بلکه یک ایدئولژی جدید است .

‫مصاحبه گر− پدیده اردوغان برای مدت زیادی در ترکیه با شک و تردید مواجه شده.

‫لییل − بسیاری از افراداعمال اردوغان را به عنوان تاکتیک و یا تقیه تلقی میکردند.تصور میکردند که این شکل از کمالیزم

‫ نمیتواند یک ایدئولژیک باشد که ترکیه را به اتحادیه اروپا ببرد.مخصوصا در مواردی مانند دموکراسی، نقش ارتش در سیاست و حقوق بشر

‫میبایست خود را به روز مینمود...من اردوغان را صاحب آن قابلیتی که کمالیزم را به روز نماید میبینم.این نیروی بالقوه را با نام

‫«اردوغانیزم» نامگذاری کردم.

‫مصاحبه گر − نقش لابی یهودی در به اقتدار رسیدن اردوغان همواره موضوع بحث بوده.آیا سبب توجه شما به اردوغان ،آگاهی قبلی شما

‫از سیر وقایع در آینده بوده؟

‫لییل − برخورد مثبت امریکا با اردوغان را دیدیم .مردم ترکیه میتوانند آنچه را در کشورشان میگذرد تغییر دهند.شما وضعیتی را نمیپسندید و

‫آن را تغییر میدهید.از همین رو واشنگتن و نیویورک تایمز به او یک شانس دادند.من تصور نمیکردم کسانی که به دموکراسی اعتقاد دارند

‫در باره پیروزی اردوغان هیجان زده شده با شند. زیرا این پیروزی واقعی بود .این مساله را در ارتباط با یهودی ها و یا دیگر مسایل نمیبینم.

‫نود درصد یهودی های ترکیه در استانبول زندگی میکنند.اردوغان شهردار استانبول بود.ملاقات رهبر یهودیان ترکیه یعنی bensiyon pinto

‫با اردوغان را میدانم . بین یهودی ها و اردوغان ارتباط بسیار خوبی وجود داشته است .اما هفتاد هزار تفر یهودی در کشوری ۷۰ میلیونی

‫نمیتواند نقش مهمی ایفا کند.این تصمیم مردم ترکیه برای به صحنه آوردن نه تنها یک فرد بلکه یک ایدئولوژی جدید است.

‫مصاحبه گر − تغییر بزرگی که اردوغان آورده چیست؟

‫لییل − عبداله گول واردوغان نیمه میانه روی حزب فضیلت را از آن جدا کرده و یک حزب جدید بر پا کردند، و یک سوم آرا را گرفتند.

‫مردم ترک انتظار چنین حرکتی از اسلام لایت را داشتند.وقتی که اردوغان و گول با چهره اسلام میانه رو به میدان آمدند مردم خود را به

‫روی این طرح انداختند.

‫مصاحبه گر − چطوراز قبل اطمینان یافتید که اردوغان در حرکت به سوی اقتدار پیروز خواهد شد؟ خیلی ها یقین داشتند که پست نخست وزیری

‫ممکن نیست به اردوغان داده شود.

‫لییل − از اینکه ارتش مانع اردوغان نخواهد شد مطمئن بودم . بله ارتش در حفاظت از دموکراسی و لائیسیته مصمم بود و هنوز هم هست.

‫اما از این هم اطمینان داشتم که ارتش ترک قدمی بر نخواهد داشت که شانس پذیرش ترکیه از سوی غرب را از آن سلب کند. آنها میدانستند

‫که اگر در مقابل اردوغان موضعی سخت اتخاذ کنند شانس ترکیه را برای قبول از طرف اتحادیه اروپا را از دست خواهند داد.

‫مصاحبه گر − چرا ترکیه و چرا اردوغان را انتخاب کردید؟

‫لییل − در سالهای ۱۹۸۱−۸۴ در آنکارا بودم .ترکیه را خوب میشناسم. اسرائیل کشوری است که از اطراف از سوی کشور های عربی و

‫مسلمان احا طه شده . ادامه حیات کشوری دموکراتیک ، کاپیتالیست ، لائیک و طرفدار غرب مانند اسرائیل در این منطقه دشوار است.برای همین در هر زمینه ای بهای هنگفتی پرداخت میکنیم.وقتی به یکباره احتمال در یکجا قرار دادن دموکراسی و اسلام در ترکیه را دیدیم به

‫خود گفتیم چرا این در کشورهایی مثل مصر،اردن،سوریه و عراق هم بوجود نیاید؟ در اسرائیل انسانها از کودکی یاد میگیرند که اسلام و

‫دموکراسی در یک جا جمع نمیشود. به آنها یاد داده میشود که در دنیای اسلام و اعراب برای دموکراسی شانسی وجود ندارد.

‫اما اکنون چنین فرصتی در مقابل ما ایستاده است.دموکراسی ترکیه برای خاورمیانه یک نوع ثروت است.

‫اسرائیل خود را بعنوان یک کشور دموکراتیک میبیند و مایل است ترکیه را بعنوان یک قدرت دموکراتیک ببیند. در میان ما هم یهودیان بنیاد گرا

‫وجود دارند. تلاش میکنیم که آنان را به جمع خود داخل کنیم.

مصاحبه گر − قبل از انتخابات که اردوغان به اقتدار رسید چنین احتمال داده میشد که اگر او به اقتدار برسد روابط با اسرائیل عقب گرد خواهد کرد

‫لییل − یک شخص وقتی نخست وزیر و یا وزیر خارجه شد به افراد متخصص اطراف خود از جمله اقتصاد دانان ،بازرگانان،ارتشی ها گوش

‫میسپارد و در جهت منافع ملی میتواند نظرات خود را تغییر دهد.چنانچه آنگونه هم شد. اردوغان در هفته اولی که به اقتدار رسید سخن از

‫سیاستهای تروریستی شارون به میان آورد .ما شوکه شدیم. ولی در هشت ماه باقیمانده حتی یکبار هم چنین حرفهایی را تکرار نکرد. من

‫میدانستم که اردوغان نگاه مثبتی به اسرائیل در حد چیللر و یا ییلماز ندارد.گول هم همینطور. تمامی سخنانی که عبداله گول در ده سال اخیر در مورد اسرائیل به زبان آورده بود را از نظر گذرندم.همه اش منفی بود.ما میدانستیم که اهمیت خلق کردن اسلام دموکراتیک خیلی بیشتر

‫از اهمیت روابط ترکیه و اسرائیل است. ما میدانستیم که خلق کردن اسلام دموکراتیک برای کل خاورمیانه مهم خواهد بود. ما میدانستیم

‫که اگر اردوغان دموکراسی را در ترکیه تقویت نموده کشور را بتواند وارد اتحادیه اروپا نماید ،این برای خاورمیانه بسیار با معنی

‫خواهد بود. وقتی که رئیس شتاد مشترک( ازکوک) به اسرائیل آمد یک پروفسور ترک به من گفت : روابط با اسرائیل برای ارتش ترکیه

‫آنقدر اهمیت دارد که حزب AK نمیتواند به آن نزدیک شود.

‫پشتیبانی ارتش از روابط با اسرائیل نمیتواند برای توجیه این وضعیت کافی باشد.از نظر من هر سیاستمدار در ترکیه این را نیز میداند که

‫روابط ترکیه با اسرائیل از نظر روابط ترکیه و امریکا اهمیت بسیار دارد.و میدانم جوی را که در وزارت خارجه در این مورد وجود دارد

‫ را حزب AK نیز میداند.

‫مصاحبه گر − آیا همزمانی «تغییر بزرگ» و ادامه «نظم مستقر» یک تناقض نیست؟

‫لییل − مواردی دیگر نیز وجود دارد که در آنها اردوغان‫ گفته های قبلی خود را تغییر داده .من خوشوقتم از اینکه طرفداران غرب و اسرائیل

‫توانسته اند اردوغان را تحت تاثیر داشته باشند.ایدئولژی اصلی اردوغان در حال در هم آمیختگی با کمالیزم است.وقتی در اسرائیل از من

‫میپرسند اردوغان چیست ؟ به آنها میگویم (اسلام لایت) .این نسخه جدیدی از اسلام است. در خاورمیانه ای که بنیاد گرایی با تروریزم به

‫هم آمیخته به یک تنفس تازه نیاز بود.این اسلام مدرن میانه رو است. اروغان دیواری میان میان جایگاه اسلام در زندگی خصوصی و اجتماع

‫کشید. این چیزی بود که به آن نیاز داشتیم.در اسرائیل هم برخی خواهان اداره کشور با تورات هستند.اردوغان به اسلام اجازه نداد که در

‫حکومت دخالت کند.

‫مصاحبه گر − چگونه فرقی میان «دمو−اسلام» و دموکراسی اسلامی میبینید؟

‫لییل − در این مورد به نظر(جنیت اولسور) جا میدهم. در نمونه ایران این اسلام است که حیات اجتماعی را اداره میکند .اما در اسلام دموکراتیک

‫این دموکراسی است که اسلام را در زندگی اجتماعی اداره میکند. مفهوم «دمو−اسلام» را میتوانیم با دموکرات مسیحیان اروپا مقایسه نماییم

‫در دمو اسلام کشور یک کشور مسلمان است اما در حوزه اجتماعی اولویت با دموکراسی است.

‫مصاحبه گر − شما در کتاب خود میگویید اردوغانیزم آشتی دهنده میان کمالیزم و اسلام است و حتی آن را دموکراتیزه خواهد کرد.در این

‫مورد آیا با کمالیست ها بحث کردید؟

‫لییل − با خیلی ها شان صبت کردم .اما بیشتر آنها در مورد اردوغان با من همفکر نبودند.

‫خیلی از آنها معتقد بودند که او نیت اصلی خود را نشان نمیدهد.اما برخی هم با من هم عقیده بودند

مصاحبه گر − آنان که با شما هم عقیده بودند آیا واقعا کمالیست بودند؟

‫لییل − بله. اینها کسانی بودند که میگفتند اگر آتاترک زنده بود امروز کمالیزم را به شکل دیگری انشا میکرد. آتاترک هم یک فرد بود.اما از آن روز تا به امروز خیلی چیزها فرق کرده .فکر نمیکنم او نسبت به گذشته طرفداران کمتری داشته باشد.او اگر زنده بود کمالیزم را به روز

‫مینمود و این را خصوصا در زمینه دموکراسی انجام میداد.

‫مصاحبه گر − بر اساس نظریه شما اردوغان باعث شد کمالیزم بتواند به حیات خود ادامه دهد. در دروازه اتحادیه اروپا کمالیزم رو به نابودی

‫گذاشته بود و اردوغانیزم به گونه ای حلقه نجات آن شد؟؟

‫لییل − اردوغانیزم را کمالیزم دموکراتیزه شده میبینم. اردوغانیزم نسخه به روز شده کمالیزم است. پس از اینکه اردوغان به اقتدار رسید محبوبیت آتاترک در میان مردم بیشتر شد. برای من بخش مشخصی از مردم که اینها قبلا به حزب رفاه و بعدا به حزب فضیلت رای میدادند

‫پس از به اقتدار رسیدن اردوغان به این فکر افتادند که در حال یکپارچه شدن با کمالیزم و آتاترک هستند.

‫مصاحبه گر − یعنی رسیدن اردوغان به اقتدار حال و هوایی شبیه دوران قبل از کودتا ی سال ۸۰ را بوجود نیاورده است؟؟

‫لییل − دورانی که آخرین کودتا در ترکیه صورت گرفت برای دموکراسی ترکیه و برای ارتش آن کشور دوران سیاهی بود.این فریبی به نام

‫کودتا بود. سرنگون کردن نخست وزیر (اردوغان) به وسیله کودتا نتیجه خوبی برای کمالیزم به بار نخواهد آورد.

‫مصاحبه گر − گفتید که اسراییل طرفدار بسط دموکراسی در ترکیه است. در مورد کادر کودتا کننده سال ۱۹۸۰ که به روابط ترکیه و اسرائیل

‫ بیشترین توسعه را بخشیدند چه میگویید؟

‫لییل − این افراد کودتا را بخاطر روابط با اسرائیل که انجام ندادند. در ده سال اخیر اسرائیل پس از امریکا دومین کشور از نظر اهمیت بوده است. از اینرو آنچه که در ترکیه میگذرد برای ما خیلی اهمیت دارد.

‫مصاحبه گر − در کتابتان به نهار خوردن اردوغان در ماه رمضان با نخست وزیر ایتالیا معنایی سمبولیک میدهید.

‫لییل − دو سال قبل زمانی که مستشار وزارت خارجه اسرائیل بودم کمیته میشل به کشور ما آمده بود و سلیمان دمیرل نیز در این کمیته بود.

‫ پس از یک جلسه ۳ ساعته که نخست وزیر شارون هم در آن شرکت داشت در حال رفتن برای صرف نهار بودیم که دمیرل گفت من نمیتوانم

‫بیایم چون روزه ام و در اتاق دیگری منتظر ماند.اما اردوغان حق مسافر بودن خود را در خوردن روزه اش استفاده کرد و با خست وزیر ایتالیا

‫ نهار خورد. در هواپیما به سرویس مشروب اجازه داد. اما اربکان اجازه به چنین چیزی نداده بود.اردوغان با انجام چنین کاری پیامی روشن

‫و جسور در مورد متفاوت بودن خودش به دنیا داد.

‫مصاحبه گر − در کتاب خود اسلام اردوغان را بیش از اینکه رفرمیست باشد دفرمیست مینامید و از اردوغانیزم بعنوان یک الگوی بالقوه در

‫دنیای اسلام یاد میکنید.آیا اسلام دفرمیست در کشورهای اسلامی مورد قبول واقع خواهد شد؟

‫لییل − الآن با پیروزی که امریکا در عراق بدست آورده مواجه با وضعیت دراماتیکی در خاورمیانه هستیم ،امریکاییها ۳ تا ۵ حتی تا ۱۰ سال

‫میتوانند در عراق بمانند.من نمیگویم عراق امریکایی خواهد شد .اما یک فرصت باور نکردنی. اگر مدل اسلام مدرن میانه روی ترکیه در

‫عراق به کار آید و در حدود ۱۰ الی ۲۰ سال عراق شبیه ترکیه شود ، یک موفقیت عظیم خواهد بود . من میدانم که دنیای اسلام کمالیزم را

‫به دلیل لائیسیته آن رد میکند.این را هم میدانم که عربها ترکیه را به عنوان یک الگو نمی پسندند.اما بعضی چیزها در خاورمیانه در حال

‫تغییر است. امریکا همانگونه که اروپای شرقی را تغییر داد برای ایجاد تغییر در خاور میانه نیز مصمم به نظر میرسد. رابرت رابرتسون

‫در میهمانی وداع گفت :« ۲۰ سال پیش وقتی به شما میگفتیم اروپای شرقی را تغییر خواهیم داد شما باور نمیکردید ،میگفتید آنها کمونیست هستند.

‫نگاه کنید عوضش کردیم. در خاورمیانه هم فرصتی به ما بدهید اینجا را تغییر دهیم.»

‫برای من ترکیه مدلی در زمینه دموکراسی و مدرنیزم برای دنیای اسلام است.

‫مصاحبه گر − آیا امریکا در حالی که برای بردن دموکراسی به عراق میکوشد در مورد رای مجلس ترکیه مبنی بر عدم اجازه به عبور

‫سربازان ارتش امریکا ،سخت انتقاد نمیکند؟ چه کسی برای چه کسی مدل خواهد شد؟

‫لییل − این وضعیتی گذراست. حکمت ها و احساس ها را میبایست از هم جدا نمود.وقتی به افکار بوش ،پاول و حتی (wolfovitz) نگاه

‫میکنیم ،عراقی مثل ترکیه ،سوریه ای مثل ترکیه، و ایران و عربستان سعودی مثل ترکیه میبینیم. آنچه تخیل شده این است. وقتی احساساتشان

‫(امریکائیها) از غلیان افتاد نخواهند توانست ترکیه را رد کنند.

‫مصاحبه گر − در کتابتان اردوغانیزم را در اساس یک ایدئولژی داخلی برای شکل دهی سیاست داخلی ترکیه و در سیاست خارجی به جهت دهی اردوغان از سوی ارتشی ها و سیاستمداران جا میدهید.

‫لییل − فکر میکنم در ترکیه روابط میان ارتشی ها و سیاستمداران به شکل دموکراتیک بسوی تعادل پیش خواهد رفت. همانگونه که در

‫اروپا و امریکا هست، ارتش ترکیه نیز جایی در رده های پایین دست سیاستمداران قرار خواهد گرفت. ژنرالها نه بعنوان یک شرکت

‫خصوصی بلکه بعنوان افرادی که دستمزدشان از سوی دولت پرداخت میشود. پارلمان حکم صادر میکند و ارتش هم آن را اجرا خواهد کرد.

‫به آنچه در شورای امنیت ملی در حال صورت گرفتن است نگاه کنید..کارها بصورت عادی در خواهد آمد. میدانم کسانی هستند که از اردوغان

‫خوششان نمی آید و خواهان عوض شدن وی هستند.اما بدترین چیز ممکن برای ترکیه عوض کردن این وضعیت کردن این وضعیت با

‫یک کودتا خواهد بود.

‫مصاحبه گر − عدم توانائی اردوغان برای شرکت در انتخابات را رو سیاهی برای دموکراسی ترکیه نامیده اید.

‫لییل − زمانی که این را نوشتم haider در اطریش متهم به نژاد پرستی بود و در اسپانیا باسک را یک گروه تروریستی مینامیدند. اما در مورد

‫اردوغان نه نژاد پرستی و نه تروریسم هست. شعری که باعث به زندان افتادن اردوغان شد را به عبرانی ترجمه کردم. بر روی آن بسیار فکر

‫کردم . این شعر چیزی نبود که شخصی به خاطر آن به زندان بیفتد. دیندارهای ما در اسرائیل چیزهای بسیار وخیم تری به زبان می آورند.

‫و این را میدانم که هیچ دموکراسی با شعر سرنگون نمیشود.

‫مصاحبه گر − در کتاب خود زمانی که در مورد شانس دمو اسلام بحث میکنید سئوالی مطرح میکنید maapah و یا maapeha یعنی تغییر

‫یا انقلاب ؟

‫لییل − برای من این یک تغییر عادی نیست . برای نامگذاری این با نام «انقلاب حزب AK» هنوز زود است.اما این چیزی دور از انقلاب نیست.

‫آن را نیروی بالقوه ای که انقلابی در جهت مثبت است میدانم. این انقلابی است که با دموکراسی می آید

حزب حاکم توجهی به دزدی ها ندارد. حریت 8مارس
















آیا بجز در صدر اسلام بوده حکومتی که ادعای اسلامی
بودن نماید و دست به انواع زشتی ها نیالوده باشد؟نمونه حاضر حکومت فعلی ترکیه است که ادعای
احیای امپراطوری عثمانی را با ضمیمه کردن ایران
و کشورهای عربی به خود دارد.مسلما تلاش زیادی
شده که چهره اینان توسط دست نشاندگانشان در ایران ، برای مردم مظلوم ما زیبا جلوه داده شود.
مقاله زیر تنها یکی از جلوه های حکومت فعلی در
ترکیه است و آیا اینان که به هموطنان خود رحم
نمیکنند با مردم دیگر چه خواهند کرد؟
آیارییس جمهور امریکا میداند که اینها شبانه روز
فریاد میزنند که حامی ما شخص رییس جمهور است؟


ترجمه مقاله:
حزب حاکم توجهی به دزدی ها ندارد.
حریت 8مارس

یالچین بایر -حریت

"ترکهای آلمان از پیگیری میلیاردهایی که سرمایه سبز در آلمان از اتباع ترک دزدیده دست بر نمیدارند."(در ترکیه به گروههای سرمایه دار وابسته
به جماعات اسلامی نام سرمایه سبز داده میشود-که
هیچ هم پرونده سالم در اذهان عمومی ندارند.م.)
این سخنان کیلیچدار اوغلو رهبر حزب ج.ح.پ ترکیه
(گروه اصلی مخالف در مجلس آن کشور) است که
بدلیل محوریت مسایل دیگر ،نقشی در موضوعات روز
نیافت.او سخنان تلخی بزبان آورد که اشک از
چشمان دزد زده ها سرازیر کرد.

"آنانکه که در ترکیه هستند همواره بانگاهی متفاوت به شما نگریستند.شما را همیشه به شکل
پول دیدند.به این صورت که آیا چگونه میوانیم
پول توی جیبهای اینها را خالی کنیم.
آمدندو پاکترین احساسات شما راداستثمار کردند.
توی مسجدها پولها را جمع کردند.به شما قول
آینده ای بهتر دادند."

از هر صد ترک در اروپا کلاه سی نفر رابرداشتند.

"از هر صد نفر پول سی نفر را دزدیدند.چطور میشود
پولهای در آمده با عرق جبین مردم را با استثمار
کردن دینشان دزدید؟ مگر در آلمان کار کردن و
پول در آوردن ساده است؟....
موضوع شرکت چراغ دریایی را میدانید(اکثر پولهای
کلاهبرداری شده به این شرکت و کانال تلویزیون هفت
واریز شده بود-خدود سی میلیارد مارک)
دادستان آلمان نام کلاهبرداری قرن را بر آن نهاد.
چونکه آنها چنین چیزهایی ندیده اند. اما ما
 این را یکی از کوچکترین دزدی های تاریخ ترکیه
می نامیم.دادگاههای آلمان گفتند ببینید ما افراد
دستگیر شده را محاکمه کردیم اما عاملان اصلی در
ترکیه هستند.... اما آیا کسی میداند که نتیجه
این دعوا درترکیه چه شد؟ آنان که چشم به سفره
ما دوخته اند را خوب بشناسیم.ما به معرفی کردن
اینها ادامه خواهیم داد.من مصمم هستم که ماسکهای
اینها را یکی یکی از صورتشان بردارم و هم نام
به نام..."

بله حساب هشتصد هزار قربانی کلاهبرداری را چه
کسی خواهد داد؟
آیا آن هشتصد هزار نفر نیز ترسانده و وادار به
سکوت شده اند؟



ننویس اگر نوشتی نوبت تو میرسد-روزنامه حریت 4مارس










ننویس ، وقتی بنویسی ...

در ترکیه قانون جدید روزنامه نگاری آزاد مشخص
شد: " ننویس ، زیرا وقتی بنویسی نوبت به تو
خواهد رسید ."

وظیفه روزنامه نگار نوشتن واقعیات است.
اما ننویس... حزب حاکم ونخست وزیر را به سئوال
نکش. از آنان انتقاد نکن .از مظلومها دفاع نکن. بدنبال
تحقیق در مورد وقایع تاریک و پشت پرده آنها نباش...
موضوعاتی  که  فکرت را مشغول نموده را بروی کاغذ
نیاور.فراموش نکن که آزادی مطبوعات در این کشور
به پایان رسیده ... تنها از آزادی مداحی برای حزب حاکم
استفاده کن.... این پیامی است که حکومت به اجتماع و رسانه ها
داده است....
دیروز دوستمان ندیم شنر و احمت شیک که مثل او محقق و روزنامه نگار
است ،پس از بازرسی خانه هایشان دستگیر شدند.
دوغان یورداکول ، مومتاز ییلدیز، ساعیت کیلیچ، که پس
از دستگیری سونر یالچین در اوداتی وی به کارهای او
ادامه می دادند به همراه پروفسور دکتر یالچین کوچوک
دستگیر شدند.
رئیس اتاق وکلای آنکارا ، متین فیزی اوغلو در طول روز
در تلویزیونهای مختلف غیر قانونی و غیر حقوقی بودن
این دستگیری ها را اعلان نمود.
جمعیت روزنامه نگاران رسما اعلان نموده با اتهاماتی که
به این افراد وارد شده هر کسی را در این کشور میتوان
دستگیر کرده و به زندان انداخت.
ترکیه اکنون در نزدیکی انتخابات است.دموکراسی یکبار
دیگر در دوازده هزیران در این کشور به امتحان گذاشته
خواهد شد اما چه فایده که بدون بودن رسانه های آزاد
حق گردش آزاد اطلاعات و اخبار در جامعه زیر پا گذاشته

شده و در اساس و در اصل دموکراسی زیر پا گذاشته شده است.









پس از افشای قتل مهندس موسوی و همسرش بدستور مستقیم
رئیس جمهور ترکیه در بیست و پنجم بهمن ، اربابان عثمانی
حکومت ایران به تلاش افتاده اند که ماسک از صورت نیندازند
و طبق گزارشت موثق دستور اکید به حکومت دست نشانده
خود در ایرات داده اند که به هر طریق شده موضوع قتل
موسوی و همسرش و ارتباط این قتلها با حکومت ترکیه را
از اذهان عمومی ملت ایران پاک نمایند. از همین روست
که با اجرای طرحهای انحرافی قصد به تاخیر انداختن خبر
قتل ایشان را دارند تا مردم ما متوجه نقش ترکیه در این
ماجرا نشوند. درج خبر حضور مهندس موسوی و همسرش
در خانه خودشان در سایت کلمه که کنترل آن بیش از یکسال
است که در دست وزارت اطلاعات میباشد و سپس خبر
اینکه موسوی چند لحظه در حیاط خانه اش دیده شده همه
حاکی از وحشت ترکیه از اطلاع همه مردم ایران در نقشش
در قتل موسوی و همسرش دارد.
بقیه مردم ما نیز بزودی در خواهند یافت که تا یک عثمانی
در ایران باقی باشد و تا حکومت دست نشانده ایشان در ایرلن
حاکم باشد، میهن ما روی آسایش و سعادت نخواهد دید.

حکومت وحشت و ارعاب









درمیان هلهله و شادی عثمانیان ازناآرامی ها در کشورهای
عربی(بدون تردید آن تغییراتی را که میگویند برای عربها
میخواهند برای ایران آرزو نمیکنند زیرا علنا اظهار میکنند
که حکومت ایران در دست ماست) و در میان غوغای
عربده کشی های عثمانیان(که خود را سرور جهان تصور
میکنند) ناگهان جلوه ای دیگر از آنچه ادعا میکنند و ادعا دارندرئیس جمهور
امریکا پشتیبان آن است یعنی سیاست حزب حاکم بر این
کشور به رسانه های جهانی راه یافت(قبل از آنکه بتوانند
در داخل کشورشان آن را بپوشانند).
موضوع دستگیری های نویسندگان روشنفکران آکادمیسین ها
و.... در این کشور به اتهام تلاش برای کودتا چیز جدیدی
نیست ،همانقدر هم این واقعیت بر کسی پوشیده نیست که
حکومت در حال تصفیه حسابهای قدیم و جدید خود است.
در واقع اگر مردم ما به شباهتهای ماهوی برخوردهای
دو حکومت ترکیه و ایران از نزدیک توجه کنند در خواهند
یافت که کوچکترین حرکت های حکومت در ایران از داخل
ترکیه هدایت وکنترل میشده است.
پس از آخرین موج دستگیری ها در ترکیه دیگر شکی باقی
نمانده که حکومت آن کشور بدنبال تثبیت امپراطوری
وحشت در کشورش و منطقه است.(همانطور که در ترجمه
های آینده خواهیم دید عده ای از روشنفکران این کشور
مدعی هستند که امپراطوری وحشت و ارعاب اکنون نیز
مستقر میباشد) .
در نوشته امروز صفحه اول روزنامه (سوزجو) این
کشور را انتخاب کردیم که محتوی چند موضوع این
کشور میباشد.

در تیتر بزرگ بالای صفحه میبینیم که از قول مجله
تایم نوشته شده :(دعوای اَرگَنِکُن تبدیل به کمپینی برای
وادار نمودن رسانه ها به سکوت شده است.)

در پائین میانی صفحه میبینیم که گزارشگر روزنامه
شخصی را که هنگام سخنرانی طیب اردوگان در آلمان
به سویش کفن پرتاب کرده بود را یافته و با او صحبت
نموده. این شخص میگوید از جمله کسانیست که از سوی
سردمداران فعلی ترکیه-که ادعای اسلامی دارند- مورد
کلاهبرداری قرار گرفته و یک میلیون مارک او در آن
زمان را از چنگش بدر آورده اند. و میگوید کفن را
برای این بسویش پرت کردم که بداند آخرتی هست که
باید جوابگو باشد.
برای توضیح باید اضافه کرد که در اوائل بر سر کار
آمدن حزب آ.ک.پ در ترکیه ،افشاگری توسط حزب
مخالف ج.ح.پ صورت گرفت که بر اساس مدارک
نشان میداد که افراد وابسته به حزب حاکم با کلاهبرداری
چیزی حدود بیست میلیون دلار از ترکهای مقیم اروپا
وخصوصا آلمان
گرفته و به حسابهای شخصی خود وبه  کانال تلویزیونی هفت
ترکیه انتقال داده اند. این موضوع در آلمان به عنوان بزرگترین
کلاهبرداری تاریخ آلمان ثبت گردید.

در سمت چپ همین گزارش در کنار عکس
قذافی به جمله ای از وی به عنوان (زبان درازی
قذافی به عثمانیها)اشاره شده .قذافی اخیرا
هشدار داده که اگر وی برود دوران راهزنی
سردار رهزن دریائی ترک -بارباروس- به منطقه
باز خواهد گشت. قبل از وی نیز پسرش در
همصدائی با مردم لیبی گفته بود ما لیبی را
تسلیم ترکها نخواهیم کرد.


و در گوشه سمت راست پائین کاریکاتوریست
که پلیس و دادستان و شخص ریشوی ظاهرا روحانی را در کمین
خبرنگار نشان میدهد.

مهدی صهیونیستها(هارون یحیی)






عدم توجه به وقایع در دنیای بیرون از میهن نه تنها مانع درک صحیح موضوعات داخلی میشود بلکه
خدمتی است به کسانی که تلاش نموده اند ملتی را
گرفتار دایره عصاری نموده و با ایجاد موضوعات
انحرافی، هر روز به نوعی ماسک خویش را تازه نمایند.
شخص عدنان اوکتار معروف به هارون یحیی ازمنفورترین
افراد در میان عثمانی ها از جهات گوناگون بوده.
فساد و انحرافات اخلاقی وی جایی برای هر گونه
اما و اگر باقی نگذاشته
شاید از همین روست که با همکاری صهیونیستها
تلاش شده وی را به عنوان مهدی به شیعیان (که مورد
انزجار عثمانیها بوده اند) قالب کنند تا از این
راه هم خوش خدمتی به اسرائیلیها نموده هم قدمی
دیگر برای ایجاد تفرقه و نابودی ایرانیان
بردارند.البته ناگفته پیداست که بدون یاری
دست نشاندگانشان در ایران قادربه کاری نبوده
وجسارتش را نیز نداشته اند.

اولین بار اصطلاح (موتور ایجاد انگیزه)از این
شخص شنیده شد که منظورش به دختران و زنان خودفروش بوده که در جهت ایجاد انگیزه در میان
اراذل و اوباش وفادار به خود از ایشان سود
میبرده


در اولین بخش آدرس لینک مربوط به برنامه
های تلویزیونی این شخص در زیر تقدیم میشود



http://www.youtube.com/watch?v=8l9ef7narhE

http://www.youtube.com/watch?v=emBn4ewYOlY&feature=related

این مطلب ادامه دارد


قتل روزانه پنج زن بدست همسران ومعشوقه هایشان در ترکیه -روزنامه ج









علیرغم تبلیغات دولت دست نشاندۀ ترکیه در ایران، واقعیات مربوط
به قوم عثمانی هر روز آشکارتر میشود. بر اساس آمار اخذ شده از مراکز
امنیتی در ترکیه، روزانه بطور متوسط پنج زن در این کشور به قتل
میرسند. اگر چه به گفته خود ترکها آمار دولتی در آن کشور همواره
حداقل بیست درصد (در امور منفی) کمتر از واقع اعلان میشود ،
با آمار دولتی  چهل و دو درصد از زنان این کشور مرتبا از
همسرانشان کتک میخورند.
برای آنانی که ترکیه را الگوی مردم منطقه میخواهند نشان دهند و برای
ایشان که تصور میکنند ترکیه آن است که از کانالهای ماهواره ای ترک
میبینند ،خواندن ترجمه گزارش زیر مفید خواهد بود.با آرزوی ایران
آزاد و مرفه زیر سایه فرهنگ ملی خودمان در آینده.


روزنامه جمهوریت تاریخ 28فوریه - به قلم اُزلَم گووَملی

بر اساس ارقام رسمی در ترکیه هر روز بطور متوسط پنج زن توسط مردهائی
که در زندگیشان هستند ،در برابر دیدگان همه کشته میشوند.
بطور خصوص در هفت سال گذشته افزایش هزارو چهارصد درصدی
جنایات بر علیه زنان در ترکیه به حدّ نسل کشی جنسی رسیده است.
بر اساس مدارک در سال 2002 تعداد جنایاتی که بر علیه زنان صورت
گرفته شصت و شش بوده در حالی که این آمار در سال 2007 به
هزارو یازده میرسد.
مشخصه مشترک زنان به قتل رسیده این است که در نتیجه عدم حمایت دادگاهها ، کلانتری ها
و عدم حمایت قانون از ایشان ، از سوی همسرانشان ویا معشوقه هائی
که قصد ترکشان را داشته اند به قتل رسیده اند.
تنهاوجه مشترک قاتلان نیز مذکر بودنشان.....

دستاورد سفر گُل موسی به تهران




تنها کافیست به تغییر آنی نوع برخورد نظام حاکم با مخالفان پس از
سفر گُلِ موسی به تهران توجه شود تا دریافته شود ،دستورات از
کجا ابلاغ میشود.حتی اگر به  صدور حکم قتل میرحسین موسوی
و همسر فرهیخته اش  در بیست و پنجم بهمن توسط گُلِ موسی دقت نکنیم(که عملا این عدم
دقت ،بدلیل وثوق به منابع گزارش دهنده امکان پذیر نیست) ،هجوم
اراذل و اوباش دست نشانده عثمانی به اطراف منازل آقایان هاشمی
وکروبی ، استفاده از الفاظ رکیکی که در شان رئیس جمهور منتصب
بوده ،برای ایجاد ارعاب ، استفاده آشکارتر از همیشه از زنان خودفروش
به نام موتور انگیزه در میان اراذل و اوباش(که کپی سناریوی متعلق
به هارون یحیی-مهدی موعود صهیونیست ها- بوده) ، فحاشی با
سبک رئیس جمهور منتصب به دختر آقای هاشمی ،فیلمبرداری از آن
توسط اراذل و اوباش حکومتی و توزیع آن دراینترنت، همه و همه اشاره به مرحله
جدیدی از اعمال حکومت دست نشانده عثمانی در ایران دارد که دقیقا
با سفر گُلِ موسی به تهران آغاز شده است.
اگر چه دست نشاندگان با کمک مخالف نمایان دولتی مستقر در لندن
و لوس آنجلس ،دقیقا از فردای اجرای حکم قتل موسوی و همسرش شروع به
حملات و اتهام ها علیه وی نموده اند تا از شدت واکنش مردم هنگام
علنی شدن قتل آن دو بکاهند.(تلویزیون کانال یک در لوس آنجلس دقیقا
همزمان با حکومت دست نشانده شروع به حملات ضمنی به مهندس
موسوی نموده است و تلاش میکند مانند همیشه ماموریت خود برای
ایجاد اختلاف بین مردم ما را ادامه دهد).

هموطنان ما تا زمانی که تحت تاثیر شامورتی بازی های حکومت
توجه به منشا تمام پریشانی خود در بیش از سه دهه ننمایند ،
این شامورتی بازی خیابانی عده ای راهزن عثمانی در وطن ما ادامه
خواهد داشت. تمامی تحقیقات بیش از یک دهه نشان دهنده طراحی
و اجرای ترکیه در نمایش شامورتی است که ما تصور نموده بودیم
انقلاب بوده. مردم ما تا متوجه نشوند ،که تا روزی که یک ترک عثمانی
در ایران مانده و یا حتی یک نفر از دست نشاندگان بیشمارشان در ایران
باشند، کشور و مردم ما روی راحتی و سعادت را نخواهند دید.

این بار با کنترل احساسات خویش ، با انسجام و هماهنگی، میبایست
وطنی را که ترکهای عثمانی اکنون رسما آن را از آن خویش اعلان
میکنند و در جلسات میان خود با قهقه و کبر میگویند ما دیگر ایران
را به ایرانیان پس نخواهیم داد،  از ایشان و دست نشاندگان پست تر از
خودشان پس گرفته و آن را از نو بسازیم.

پاینده ایران و یاد و نام همه عزیزان از دست رفته مان .

" آیا ما آدم خواهیم شد؟ " نوشته زولفو لیوانلی -روزنامه vatan




در شرایطی که عده ای دست نشانده در حکومت ایران با تمامی امکانات
در تلاش برای تغییر قبله ایرانیان بسوی ترکیه هستند، نگاه کردن
به رسانه های نوشتاری آن کشور خالی از فایده نخواهد بود.

در شرایطی که رسانه های وابسته به حزب حاکم در ترکیه با عربده های خود
گوش جهانیان را پر نموده اند از خودستائی ها و رجزخوانی ها،
باقیمانده روشنفکران ارزشمند در آن کشور(که هنوز به زندان انداخته
نشده اند) گاه و بیگاه دردنامه هائی منتشر میکنند که اگر با دقت بدانها
توجه شود دنیائی حرف دارند.یکی از این روشنفکران زولفو ایوانلی
است که نویسنده شاعر خواننده و نماینده مجلس بوده . او چند روز پس
از آخرین موج دستگیری نویسندگان غیر وابسته به حزب حاکم مقاله زیر را
در روزنامه vatan به انتشار رساند.






 " آیا ما آدم خواهیم شد؟  "    نوشته زولفو لیوانلی -روزنامه vatan 21/feb.



قدیمها این حرف   که " ما آدم نخواهیم شد" را خیلی بکار میبردیم.
به عبارت مصطلح  دیگر این همان حرف " ما شبیه خومان هستیم" بوده.
البته چنین حرفهایی  بدون دلیل رواج نمی یافته .
 در نتیجه  صدها سالۀ عقب رفتگی ، استیلای شبکه های رشوت گیری
قحط الرّجال که همان نبود افرادی که توان اداره داشته باشند، اشغال تمامی
زوایای جامعه توسط افراد حریص بی کفایت و احکامی که توسط لباس
کلاغی های قوه قضائیه صادر میشده،کسانی که امید خود را به این
کشور از دست داده اند، با حرفهائی که در آغاز ذکر شد ، فریاد خود را
بلند می کرده اند.
نام دولت تغییر کرد، اقتدارها یکی پس از دیگری آمدند و رفتند اما سیستم
تغییری نکرد.
حتی مصطفی کمال (منظور آتاترک است) که در میدانهای جنگ عقب ننشسته
بود، از پس این میراث بد بر نیامد.در یکی از گردشهای کشور، در حالی
که رنگ رویش کبود شده بود سوار بر قطار شد، یقه اش را باز کرد،
تلاش کرد نفس بگیرد و به دستیارش گفت : پسر دارم خفه میشم. دارم
خفه میشم. زیرا او که در برابر حمله هفت کشوربا اراده قوی خم نشده بود
نتوانست برعادات بد این مملکت غلبه کند. تمامی اطراف از جمله
حزبی که بنا نهاده بود  در حال فوران بود از دست بادنجان دور قاب چینها،
نان به برخ روز خورها، منفعت طلبها، نادانها، و مزورها.
توپ و تفنگ دشمن هم به اندازۀ این میراث نفرین شده خطرناک نبود.

*
روزی توفیک فکرت به پسرش گفته بود " ای کاش در این مملکت هم
روزی صبح شود"
(هالوک-پسرش- احتمالا با یقین به اینکه چنین صبحی دیده نخواهد شد
به خارج رفته و کشیشی را برگزید)
و روزی در حالی که شخصی این شعر فکرت را میخوانده ، دوستش
به میان حرفش دویده که " اگر هم صبحی دیده شود صبح نخواهد بود
بلکه فجر کاذب است"

*

روزنامه ها را میخوانم زمان جوانیم بیادم میافتد.
ما را که هیچ جرمی مرتکب نشده بودیم به همراه آلتان اویمن، اردال از
،امیل قالب به جرم هواپیما ربائی به زندان انداختند ، این همان ذهنیتی
است که الان میبینیم.
در منطقه دریای سیاه  اتهام تشکیل " حجره هامسی لرزان" که کلاغ ها
هم از این اتهام خنده شان میگیرد، زندگی ما را سیاه کردند ، و این
همان ذهنیت حاکمان بوده که میبینیم.
کتابهائی را که از خارج به آدرس چاپخانه ما پست شده بود را بعنوان
مدرک قرار داده و ما را متهم به چاپآنها نمودند ، نیز از جمله حاکمانی
بوده که میبینیم.
اول مشخص میکردند چه کسلنی باید به زندان بیفتند ، بعد برای اسناد،
بدنبال مدارک میرفتند.
فراموش نکنید ، هر قدر هم نامش تغییر یافته باشد نیز ، اینجا
کشوری است که برای مصطفی کمال حکم اعدام صادر کرده.اگر
فرصتش را مییافتند حتما اعدامش میکردند. در این شک نکنید.


*

آیا اوغور مومجو را نیز به همراه ما به زندان نینداخته بودند؟
آیا اجبارا او را در پست سرباز وظیفه  نگمارده بودند؟
آیا او کتاب سرباز مشکل آفرین را از همین رو ننوشته بود؟
آیا ایلهان اردست را که هنوز خنده اش از جلوی چشمانش نرفته را
در ماشین زندان نظامی زیر کتک نکشته بودند؟
در آن زمانها در چشمان اداره کنندگان محترم ارتش تنها دشمن
افراد وطن دوستی مانند مثل اوغور مومجو و آلتان اویمن بودند.
در مقابل این روشنفکران ،همان سران ارتش دست در دست افراد
بنیادگرای دینی راه میرفتند.

*


به عقبتر برگردیم
چه کسی دنیا را تبدیل بهذزندان کرد برای ناظم حکمت؟
صباح الدین علی را چه کسی کشت؟
کدام قدرتها پشت بام زندانها را تبدیل به مدرسه روشنفکران نمود؟
بنظر شما چرا اورهان ولی این شعر را نوشته بود؟
از گرسنگی حرف میزنی؛
پس تو کمونیستی.
توئی که همه بناها را به آتش کشیده ای.
بناهای سوخته شده در استانبول را
در آنکارا را
تو چه خوکی تو.

نی زن توفیک گفته بود:
آهنگ همان آهنگ فقط سیم سازها لرق کرد
مشت همان مشت اگر چیزی عوض شده ، دست بزن بوده.

در این مملکت دستهای بزن عوض میشوند اما نه ذهنیتها
و شکر که ما همیشه در سمت مخالف بوده و دست در دست صاحبان
قدرت قدم نمی زنیم.
این هم میراثی است که از ناظم حکمت ها ، نامیک کمالها،و فکرت ها
برایمان به میراث مانده.

فرار از لیبی - عنوان مشترک رسانه های ترکیه









اول تونس ،بعد مصر، ونوبت به مردم لیبی رسید برای بزبان آوردن
اعتراضات خود که اعتراض به نقش چندگانه و مشکوک ترکیه در منطقه
در میان آن اعتراضات نباید نادیده گرفته شود. حتی اگر به اشاراتی
گذرا هم شده، رسانه های ترک به اعتراضات مردم منطقه به نقش
تخریبی ترکیه جا داده اند. اول در تونس بود که به اعتراف رسانه های
ترکیه ،مردم آنجا به نقش مخرب ترکیه در کشورشان اعتراض نموده
و به ترکها هشدار دادند.
در مصر حکومت مبارک(قبل از استعفا) و مردم مصر ،همزمان به
نقش مخفی و منفی ترکها در تحولات کشورشان اعتراض نمودند.
و در لیبی بود که  تهدید مردم این کشور نسبت به بیست و پنج هزار ترک
 در کشورشان به اوج رسید.پسر حاکم لیبی هم در سخنرانی تلویزیونی
خود علناً گفت :"ما لیبی را به ترکها تسلیم نخواهیم کرد." و حکومت
لیبی در این مورد خاص نشان داد که با مردم آن کشور همصداست.
درست در چنین شرایطی بود که تلاشهای ترکها برای پوشاندن واقعیت
فرارش از لیبی خود را نشان می دهد. در این روزها تلاش میکنند
افکار عمومی مردم دنیا را به شکل تخلیه نیروهایشان از لیبی جلب
کرده و مانع ازین شوند که مردم دنیا بپرسند چرا مردم لیبی حتی قبل از
حکومت خودشان به حضور ترکها در کشورشان اعتراض کردند.
از این روست که همانگونه که در کولاژ مشاهده میشود یکی از
نویسندگان مشهور مطبوعات ترک امروز مقاله خود را با این عنوان
آغاز کرده:" اعراب نادان و دموکراسی" که بهتر است بدانید منظورشان
از دموکراسی یعنی ترکیه و دیگری عنوان مطلبش : "خاطرات یک دیوانه"
که اشاره به قذافی است ، اما اینها همان کسانی هستند که وقتی قذافی
مدال آزادی به نخست وزیر کشورشان داد ،مدح او میگفتند.

رسانه های ترک از امروز 24 فوریه رنگ تازه ای از حکومت خود
را به جلوه گذاشته اند : " ما بدنبال امپراطوری عثمانی نیستیم،
این تاریخ است که نقش رهبری برای ما می چیند....."

امید است مردم ما حداقل از اعراب تبعیت کرده چشم خویش به بیرون
از مرزها باز کرده و ببینند که نه تنها کشورشان از داخل ایران اداره
نمیشود بلکه به گزارشات موثق منتشر شده ،رئیس جمهور ترکیه
علیرغم ظاهرسازی ها ، با دستور قتل مهندس موسوی و همسرش
به ایران رفته و این حکم در بیست و پنجم بهمن طبق دستور اجرا شده.



 

تولید صنایع نظامی ترکیه: زره پوش پارس روزنامه sabah 22 feb.









برای قومی که واقف به ریشه های تاریخی خویش بوده و بروشنی
یقین دارد که هر چه بدست آورده در اصل متعلق به دیگران بوده،
تلاش برای نابود کردن ملت های متمدن و تصاحب دارائی ها و
حتی میراث فرهنگی ایشان ،جزئی از زندگی عادی روزمره شان
به حساب می آید. اگر چه این معنا را ملل متمدنی مانند ایرانیان
حتی در تخیل خود نمی توانند بگنجانند . اما با گذشت هر روز
(اگر چه سه دهه کم زمانی نبوده) رفته رفته چشم هموطنانمان به
حقایق مربوط به آنچه در ایران گذشته می افتد.
در خبری از صنایع نظامی ترکها آمده که یکی از بزرگترین افتخارها
برایشان ساخت خودرو زرهی نظامی [پارس] میباشد. هر کسی
که کمترین آگاهی در مسائل جهانی داشته میداند که نامهائی که در
صنایع نظامی استفاده میشود به مثابۀ پرچم کشور سازنده است که با دادن
آن نام حاکمیت خود بر آن مقوله را اعلان میدارد.
نگاهی به ترجمه متن خبر کنیم:

" خود رو نفر بر زرهی لاستیک داری که توسط مهندسان ترک طراحی
و ساخته شده پارس نام دارد...."
" پارس نامیست که در آناتولی قدرت را تمثیل مینماید ....."
یکی از ادعاها در این خبر این است که پارس جزئی از خاک ترکهاست.

بعد از زمزمه های درگوشی در آغاز ، مدتی است که بین
مردم عادی جمله ای از مسئولین درجه اول ترکیه دهان به دهان
میگردد....(ما دیگر ایران را به ایرانیان پس نخواهیم داد)

البته پر واضح است که ترس از واکنش مستقیم مردم ایران باعث
شده تا سه دهه صبر کنند برای اظهار چنین ادعاهائی ، اما این
نیز روشن است که با علم بر تصرف حکومت در ایران فکر
میکنند دیگر کار تمام است ....

یک سناریو، دو اجرا









انعکاس گزارش هائی موثق از تهران مبنی بر بکارگیری زنان

خودفروش در جمع اراذل و اوباشی که مامور ایجاد ارعاب
در مقابل خانه های برخی از مخالفان هستند ، نکات حائز
اهمیتی به همراه دارد که امید است مردم ما مورد توجه قرار دهند.
در گزارشی که از میان صفوف دشمنان ایران(نیروهای نفوذی
مردم در میان همان اراذل و اوباش) در نت به انتشار رسید ،
آمده که رژیم از این زنان به عنوان موتور برای ایجاد تهییج
و انگیزه در میان افراد خود استفاده میکند. و این دقیقا سناریوئی
است که در ترکیه وجود داشته.
شخصی به نام عدنان اوکتار که معروف به هارون یحیی بوده
و تحت پوشش ترویج قرآن و دین اسلام در جهان، از کسانی
است که در پی حاکم نمودن ترکهای عثمانی بر دنیا بوده است.
این شخص که به گفته ترکها رئیس جمهور منتصب در ایران
نیز از مریدانش میباشد سالهاست که بطور ضمنی ادعای
مهدویت نموده (البته اکثر مواقع ترجیح میدهد سئوال کنندگان
در این مورد را با جوابی مانند هم نه و هم آری به نتیجه گیری
که مایل است سوق دهد) .
این شخص  تا قبل
از به حاکمیت رسیدن حزب آ.ک.پ شدیدا تحت کنترل بوده
و حتی نزدیک یک سال را به همراه برخی از مریدانش بر اساس
شکایت
زنان و دخترانی که خود از آنها به عنوان (موتور ایجاد
انگیزه در میان مریدانش یاد کرده )، در زندان گذرانده. طبق اعترافات
خود این شخص ، برخی مانکن ها و زنان مشهور تحت عنوان
مریدانش به گروه او پیوسته و اکثرا وظیفه ارضای خواسته های
جنسی مریدانش را بر عهده داشته اند.(گفته شده اغلب کتابهائی
را که تحت نام هارون یحیی نوشته شده توسط همین مریدها
به قلم در آمده اند. بر اساس صورت جلسه دادگاهها برخی
از مانکن ها از او و مریدانش شکایت نموده اند که از ایشان
برای ایجاد تله و بدام انداختن برخی افراد دولتی و ثروتمند
برای اخاذی و یا وادار کردن ایشان به سکوت استفاده شده.
( آنچه در عکس دیده میشود نمونه ای از هزاران مدرکیست
که در نت در مورد این شخص وجود دارد)

آنچه که در مقابل منزل برخی از مخالفان در تهران روی
میدهد بر اساس شواهدی روشن، اجرای همان سناریوی
 یکی ازمراد و مرشد های رئیس جمهور منتصب در ایران
است که تحت ماسک اسلام بدنبال اهداف ظلمانی و ضد الهی
بوده است.

نمونه ای از برنامه های تلویزیونی هارون یحیی و رفتار او  :

http://www.youtube.com/watch?v=8l9ef7narhE

http://www.youtube.com/watch?v=RqQz_IWWtPE&feature=related

نشانه های آگاهی مردم منطقه










اول تونس ،بعد مصر و حالا در لیبی صدای مردم این کشورها بر علیه

فعالیت های پنهانی ترکیه بلند شده است. در آخرین حرکات از این
دست حمله تظاهر کنندگان به مراکز ظاهراً تجاری ترکها و تخریب
آنجا گزارش شده است.علیرغم تلاش نیروهای آشکار و پنهان ترکها
برای جلوگیری از درز این نوع اخبار به دنیا ،سخنان دیروز پسر
قذافی که از تمامی شبکه های خبری دنیا پخش شد، دیگر شکی باقی
نمانده که بخش بزرگی از ناآرامی ها در لیبی در اعتراض به نقش
مشکوک نیروهای به ظاهر تجاری ترکها در آن کشور بوده است.
فرزند قذافی به صراحت اعلان نمود که ما لیبی را به ترکها تسلیم
نخواهیم کرد. نکته قابل تامل اینکه هر دو طرف در در لیبی(هم مردم
وهم رژیم) اعترض خود را به شیوه های استفاده ترکها از روابط
تجاری برای به کنترل در آوردن دیگر کشورها ابراز نموده اند که
مسلما نشان از آگاهی مردم منطقه نسبت به اهداف پنهان ترکها
در منطقه و دنیاست.
اول تونس که در تظاهرات آنجا،مردم مستقیما به نقش ترکیه و حزب
حاکم بر این کشور در معضلاتشان اشاره و به ترکها هشدار دادند.
بعد از آن مصر بود که هم مردم و هم رژیم در آنجا به  ترکها
 هشدار دادند که دست از تلاش برای تحت تصرف
در آوردن مصر اجتناب کنند. از نکات قابل تامل در مورد نقش
ترکها در نا آرامیهای مصر این بود که تقریبا در اولین ساعات
شروع تظاهرات در مصر ،دولت ترکیه اقدام به خارج نمودن
تابعین خود از مصر نمود.رسانه های ترکیه در همان ساعات
با شادمانی اعلان میکردند که به ترکها در مصر آسیبی وارد
نشده. اعلان این جملات در شرایطی بود که هیچ حرکتی در
آنجا بر علیه اتباع خارجی انجام نشده بود. که خود نشان دهنده
این است که ترکها انتظار حملات به اتباع خود را داشته اند .
و سئوال این است :مگر ایشان تحت پوشش کارهای تجاری
چه کارهائی انجام می داده اند؟
اینک با حملات مردم و رژیم لیبی به ترکها ،تردیدی نمانده است
که مردم منطقه متوجه برخی حقایقی هستند که هنوز در ایران
برای هموطنان ما پوشیده مانده.